Nov 17, 2011

poligami

1 penyokong
salam satu malaysia 
tadi tatia lepak kat mcd jumpa la dengan crew rider neh tatia dengar-dengar cerita dia kahwin kali kedua so tatia xmaula nanti memfitnah sesapa kan so tatia pun tanya la...
so memang betul la dia kawen 2 
so entry ari ne adalah poligami..... isteri pertama tak kisah pun suami kahwin kali kedua dengan anak dara plak 2 sebaya dengan tatia tahun akhir pengajian...
 pendapat korang la orang perempuan boleh ke berpoligami secara gembira ???



Ini neh pendapat tatia...

- apabila berpoligami mesti berfikiran realistik
- mesti ingat balasan di akhirat nanti
- mesti ingat hidup kena sentiasa gembira oleh itu poligami mestilah boleh :)
-tiada perasan cemburu dan iris hati (suami jangan la berat sebelah )





FIRMAN

" Dan jika kamu takut tidak dapat berlaku adil terhadap (hak-hak) perempuan yang yatim (bila mana kamu mengahwininya), maka kahwinilah wanita-wanita (lain) yang kamu senangi; dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu takut tidak akan berlaku adil, maka kahwinilah seorang sahaja, atau budak-budak yang kamu miliki (hamba sahaya). Yang demikian itu adalah lebih dekat kepada tidak berbuat aniaya."



P/s : sila lawati link ini untuk memgetahui lebih lanjut :)

Oct 16, 2011

tak ada entry baru

1 penyokong
selamat petang 
seharian tatia duk godek-godek tenet neh tapi tak ada benda pun yang nak di buat ...


   hari neh sepatutnya tatia kerja partime dekat MCD tapi disebabkan pemalas dan mudy untuk bekerja tak ada tatia memerap je dekat rumah... 
tatia tengah cari idea untuk malam dinner tatia nanti 'arabic night' godek punya godek terjumpa la satu blog yang comel dan menepati ciri-ciri yang diingini oleh sesiapa yang ada funtion like tatia.... neh la blog dia...
tapi muka tuan blog dia tak berapa jelas laa...




 so datang la reramai..... jangan lupa k....







neh salah satu koleksi beliau...



koleksi kedua yang beliau sell..

so like & datang la reramai ke page beliau dan blog beliau k :)


P/S: uat cik lulu blog anda sungguh comel banyak kan lagi ye baju-baju yang up to date k..




Aug 28, 2011

lewat mlm

1 penyokong
saja je tatia tak taw nak tulis apa kat blog neh....
tatia ade cerita, nk korang bagi pendapat kat tatia..


2 minggu lepas tatia ada lah berkenalan dengan seorang mamat neh dalam Fb (nama fb dirahsiakan)
tatia gelar dia C-A laa.... tatia pun tak tahu sapa la yang duk mengatal menambah kenalan tatia neh..
tgk2 tatia dah terima C-A jadik kawan tatia.. so dia cakap nak berkenalan  sebab 2 tatia tak suka nak menambah kenalan dengan orang yang tatia tak kenal.....

 nak di jadikan cerita kami berbual sampai lewat pagi.. sampai solat subuh baru tatia meng0ffkan fb tatia...
kebetulan dia neh MR D... so tatia macam agak gerun jugak la... dia cerita la yang dia neh jadi MR D sebabkan isteri dia memukul dia.....

tatia kan sangat baik dengan my mum so tatia tanya mum gelak kot... pas 2 tatia macam pelik betul ke ada orang dalam dunia neh kalu kena pukul uat bodo ja.. miesti korang kata tatia neh 'ngek' sebab pikir macam orang tak matang....

tatia plak jenis cepat cikit nak jumpa2 orang neh bila baru kenal (bajet hot )... mum pesan bebaik takot jadi macam sekarang neh ramai orang duk uat benda tah pape.....
pikiran dia memang pelik tatia dah terjebak dengan dia  macam ne nk elakkan daripada terus menerus terjebak dengan dia......

tolong laa.. macam ne tatia nak buat neh...semakin hari macam semakin pelik je perangai dia... penah sekali tatia tak jawab kol n mesej dia ugut nak duk depan rumah... tak ke heran semua tuh :(....
mintak apa semua bagi kalu tatia jenis mintak memang kering dah poket dia tuh....

betul-betul serik kenal dalam Fb apa yang kita uat dalam Fb semua dia periksa.. dengan siapa tatia kawan.. mengalahkan mum tatia plak....

moral: sekurang-kurangnya biala kita mengenali hati budi dia dulu sebelum  kita berjumpa or blind date

Aug 27, 2011

khasiat kurma

0 penyokong
   Kurma adalah sejenis tumbuhan (Palma) atau dikenali dalam bahasa saintifiknya sebagai Phonex dactylifera yang berbuah dan boleh dimakan sama ada yang masak atau yang mentah. Kebanyakan pokok kurma tumbuh di negara-negara Arab dan mempunyai berbagai-bagai jenis. Antara kurma yang terkenal ialah kurma Mekkah dan Madinah yang dikatakan mempunyai berpuluh-puluh jenis. Dikalangan penduduk di negara-negara Arab kurma adalah makanan utama mereka, malah dikalangan orang kita juga kurma sudah menjadi bahan makanan yang digemari.
    Selain rasanya yang manis dan tahan lama serta tidak perlu dimasak, kurma juga mempunyai khasiat yang banyak dan menjadi makanan utama Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Jaafar katanya : "Aku melihat Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam memakan buah-buahan dengan kurma masak.
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah menyebutkan tentang khasiat sejenis kurma yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari yang bermaksud :
"Diceritakan oleh Jumaah bin Abdullah yang disampaikan oleh Marwan yang mendapat berita daripada Ibnu Hashim bahawa Amir bin Saad mendengar bapanya meriwayatkan Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : "Sesiapa yang memakan 7 biji tamar ‘Ajwah’ dia akan terkawal daripada kejutan syaitan dan sihir pada hari itu".
Khasiat kurma "Ajwah" sebagaimana yang tersebut di dalam hadis di atas merupakan satu kelebihan yang dikurniakan Allah Subhanahu Wataala sesuai dengan kemuliannya sebagai jenis kurma pertama yang ditanam sendiri oleh Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Terdapat juga di dalam al-Qur’an ayat yang menyatakan tentang kelebihan buah kurma ini, yang dialami oleh Sayydatuna Maryam ketika beliau mengandung Nabi Isa ‘Alaihi Salam sebagaimana tersebut di dalam surah Maryam ayat 25 :
h_dd26.jpg (19498 bytes)
Tafsirnya : "Dan gocangkan batang kurma itu kepadanya, nanti ia gugurkan atasmu kurma yang masak.
(Surah Maryam : 25)
Ayat di atas menjelaskan tentang khasiat buah kurma kepada kaum wanita yang sedang dalam nifas, bila mana Allah memerintahkan Maryam memakannya sedang beliau dalam keadaan lemah selepas bersalin. Penemuan kajian sains tentang khasiat buah kurma yang kaya dengan unzur zat besi dan kalsium telah membuktikan bahawa perubatan cara Islam yang terkandung di dalam al-Qur’an dan hadis Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bukanlah jenis perubatan yang semata-mata sesuai dengan keadaan iklim masyarakat Arab sahaja atau sudah ketinggalan zaman, tetapi ia adalah perubatan yang diiktiraf oleh dunia antarabangsa. Malah ia lebih baik daripada ubat-ubatan moden yang menggunakan berbagai campuran dadah yang boleh mengakibatkan kesan sampingan yang lain.
Unsur zat besi dan kalsium yang terdapat di dalam buah kurma adalah unsur yang paling tinggi bagi membentuk susu ibu. Bagi Ibu-ibu yang mempunyai masalah kekurangan susu, maka dengan memakannya dapat menggalakkan pertambahan kandungan susu. Ianya juga berperanan dalam pertumbuhan kanak-kanak damit dan pembentukan darah dan sumsum tulang. Antara kajian lain yang dijalankan membuktikan bahawa kurma antara makanan yang paling pantas diproses sebagai bekalan tenaga. Kurma tersebut akan segera dibakar dan ia akan disalurkan ke bahagian anggota lain dan otak.
Berdasarkan ini juga Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam menganjurkan kita supaya berbuka puasa dengan buah kurma sebagaimana sabdanya daripada Anas bermaksud :
"Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam berbuka puasa dengan beberapa biji buah kurma sebelum sembahyang. Sekiranya tiada terpadat kurma, maka Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam akan berbuka dengan beberapa biji anggur. Sekiranya tiada anggur, maka Baginda meminum beberapa terguk air.
(Hadis riwayat Ahmad)
Sehubungan dengan hadis ini ada beberapa hadis lain yang menganjurkan agar kita berbuka puasa dengan kurma. Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik, beliau berkata : "Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasalla berbuka dengan kurma dan barangsiapa yang tidak mendapatkannya maka hendaklah ia berbuka dengan air kerana sesungguhnya air itu pembersih.
Antara hadis lain yang menyatakan kelebihan buah kurma :


h_dd27.jpg (32536 bytes)
Maksudnya : Daripada Adiy bin Hatim, ia berkata : "Saya mendengar Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda : "Hindarilah api neraka walaupun (dengan memberi sedekah) sebelah buah kurma.
Hadis ini menerangkan kemuliaan buah kurma, iaitu walaupun dengan hanya kita bersedekah sebelah buah kurma kita terhindar daripada api neraka.
Jadi bagi orang-orang yang mementingkan kesihatan mereka agar sentiasa dapat dijaga dengan baik, buah kurma adalah amat sesuai dijadikan sebagai salah satu makanan harian mereka khususnya di waktu pagi sebelum memulakan sebarang tugas harian. Khasiat kurma juga adalah sesuai dan baik bagi pertumbuhan kanak-kanak.
Mudah-mudahan dengan amalan memakan kurma yang berterusan, kita terhindar daripada berbagai kemungkinan dan dapat meneruskan tugas harian serta beribadat kepada Allah Subhanahu Wata’ala.


Aug 6, 2011

Kembali

0 penyokong

Selamat pg!!!!
Bangun sahur belaka... Dah lama tatia tak update blog almaklum la Internet dah kembali kat umah.... Banyak ceritA yang tatia nak kongsi dengan korang semua taw.....


Rindu kat geng blogger utaqha la.. Lama tak mek taw pekembangan korang semua....
Tatia merantau ke pulau pinang  untuk memcari rezeki disana....


Pengalanman paling menarik adalah bekerja di mcD megamall....
Pertama Kali tatia kerja memang malu sangat yela kena berkomunikasi dengan pelanggan yang bantyak ragam Dan kerenah... Keje xsampai pun 2bulan tatia dah ditawarkan dengan pekerjaan yang lain...bersyukur sangat la...


Tapi sebelum tatia gerak keluar Dari mcD sempat lagi tatia join piknik dengan depa.....
Walaupun sikit tapi memang best la... Sangat- sangat....
Paling best kumpulan tatia yang menang hahahahahaah


Acara-acarA yang dipertandingkan adalah seperti berikut :


  • Tiup cekelat dalam tepung
  • Berjalan mengunAkan tempurung kelapa
  • Pecah belon mengunakan punggung
  • Makan buah
  • Makan (laksa dibuat sendri,nasi ayam masak merah dan kari ikan pari)
  • acara bakar membakar
  • Peyampaian hadiah dah membahagikan harta benda.....










    sampai je terus je makan...
    sempat lagi peposing-posing









    sambil tengok astro



    bergambar kenangan bersama




    sebelum aktiviti bermula




    selepas game 4dara pingitan


    acara yang paling mantop..
    tatia nek 2 kali ceq oi...



    gedik dak posing macam nih???


    manager merangkap abg terbaik


    pemenang utama la...
    tak rugi eh duk perabis sora...























May 14, 2011

temuduga yang kedua

3 penyokong
Selamat Readers... dah lam tatia tak blogging neh .....
tak dak benda yang tatia nak tulis .. tapi hari neh tatia rasa nak cerita pengalaman tatia menjalani temuduga ....

pengalama tatia semasa temuduga dekat tapak ekspo seberang jaya.... 'open interview'
tapi syarikat tuh tak tak terima tatia sebab bukan kos tatia... sedih gak la dia kata tatia tak layak tuk jawatan tuh.... tapi tatia duk berusaha hantar resume lagi... bukan tujuan tak mo kerja tapi nak mncari pendapat la jugak sebelum masuk stady neh....

hari neh intervie tatia yang kedua kalinya... dekat syarikat julong ... syarikat neh berurusan  dengan telekom malaysia.... so kerja tatia hanya sebagai operator telefon jela... ..
hahahaha tatia tak pernah lagi nak kerja dalam opis neh... pengalaman interview  neh uat tatia jadi debar dan gemuruh hahah....

hope dapat la keje lat memane eh... tak mo  duk umah sngt letih hehheeh

Apr 28, 2011

tak dak benda nak buat

3 penyokong
salam semua.... hari neh tatia duk benda tak faedah la....
pagi-pagi :-

  • bangun solat subuh
  • tidor balik
  • bangun gosok gigi dan cuci muka dan bersalaman dengan mak before mak g kerja
  • pergi pasar beli ayam dan telur & nasi lemak (lapa semalam jual mahal)
  • balik makan nasi lemak bersama oren bancuh (ala2 orang barat plak
  • selepas 2 tatia uat la pencuci mulut yang dipanggil 'triffle' (tak pasti samada ejaan betul ke tak)







malang tak berbau 'triffle' tak menjadik dengan rasa bengang nya tatia bungkus dan bertekad untuk keluar rumah(tak sedap sebab tak mandi g kot )...... bersiapla tatia dengan gaya simplenya dan terus keluar untuk pergi menenagkan diri yang bosan di samping resepi tidak menjadi...
selepas tatia hantar je makanan tuh dekat rumah ayah tatia menungang motosikal kesayangan tatia menuju ke pusat bandar....
berjumpala tatia dengan cik pah housemate tatia... 
perot dah bekeroncong diminta untuk diisi.. tapi malang tak berbau foodcourt tidak menyediakan makanan lagi so dengan rasa kecewanya kami berdua pun membasahkan tekak dengan berkaroke sebanyak 10 lagu:)....





makanan tengahari kitaorang (ehsan goggle)








fuh selepas tuh kami berdua turun untuk mengisi perot yang duk nyanyi macam kami karoke tadi heheehhe
tatia bawak kawan untuk menjamu selera dekat kedai bihun sup yang tatia rasa agak sdap la...
sambil berbual2.. sebenarnya tatia letih duk bercuti dekat umah lelama neh... so saja ajak kawan jumpa...
banyak kami bual2 rindu saat semasa berada di penang bersama kawan-kawan tersayang..














neh la cik pah yang duk layan kerenah tatia tadi :) lep u


pas makan dan berkongsi masalah tatia ajak cik pah tuk neh dekat dalam foodcourt tempat tatia tenangkan fikiran semasa duk serabut...depan tangga bergerak hahahahahaha..... bila tengok gelagat og tatia boleh tenangkan fikiran PELIK !!!!!


dalam 3 jam tatia dan cik paj berada kat situ... hehehehe... letih jugak tatia ajak jalan-jalan sat nak carik benda nak uat resepi yang  tak jadik  tadik .. heheheeheh....selepas tuh tatia balik laaa........
disebabkan tak tau nak uat pa tatia karangla cerita yang tak best neh,,, sebab sebentar lagi brokband tatia bakal di ambil alih selama 2 minggu.. sebelum TM menjalankan tugas mereka... :) 


sampai sini dulu kot tatia nak solat sebentar dan nak merehatkan badan...


jumpa kalian kembali :)



Apr 26, 2011

berkayuh bersama

2 penyokong
kat jitra neh terkenal dengan naik kayak n ape tah yang kayuh2 tuh tatia naik jela :) tapi tak taw nama hehehe...


cerita bermula dengan :-
 tatia on9 sat selepAS sampai dari penang dalam pukul 3...
dengan bermurah hati kak shida tag nama tatia ajak p tasek jitra... dengan riak yang kesian tatia berkata 'kak shida kalu ade og nak amek ceq ceq mau la p.. kak shida pun dengan senang aty bkata ' munet dekat satg dia mai amek' sonok la ceq dah lama tap p tasek kt jitra tuh...

sampai kat sana kami bertiga siap salah jalan lagi.. 2 la nk bagi taw kta jarang duk kuaq neh (hegeh)..
sampai disana kami ber6 laa kot, kak shida, mikro. adam,munet nan farhana duk carik laa sorang blogger utaqa gak nama dia farhan jitrawi (nak bgtaw kot dy duk jitra 2 letak nama 2... hahaahaa.
selepas tuh kami berbincang nak nek pa dalam tasek tuh.. mai saja uat pa tak nek kan??
ceq nek nan mikro n kak shida, adam nek dengan farhan. munet berkayak bersama farhana..




membelasah dayung munet :)


farhan takot jatuh 2 muka tak bleyh belah hikhikhik




saya tak takot air ^-^


geng baju merah


kayak la cik akak oit...


last selepas penat beriadah bersama adam,farhan,mikro,munet,farhana,kak shida juz dan naqiah :)

len kali kita riadah sama lagi taw :)
mekasih la pada yang jejauh datang untuk beriadah dengan kami..



2nd gathring terbek

2 penyokong
salam pagi semua..kali ni nak uat entry pasal 2nd gathring masa kat umah kami :0....
al kisahnya bermula :-

persiapan tuan rumah cik Meaw,erika,dan tatia sendiri....
-memasak bihun yang agak sedap
-mengemas rumah bagi mengelakkan tidak mengata kepada tuan rumah
-menbancuh air kenduri
-mandi dan bersiap :)

tetamu yang hadir:_

  1. Cik Gk
  2.  Kak Shida
  3. Nadh Zher Ee
  4. Nazli Azlan
  5. Nadzirah
  6. Cik Zai Penang
  7. Anith Shasha Chan
  8. Mikro Kokus
  9. Syukri Hassan
  10. Erin Azizan
  11. Azlan 
  12. Adam Zulhilmi
  13. Hidir 
  14.  Adi Suda
  15.  Hajar
  16.  Cik Ain
  17. Syakira
  18. Finaz 
  19. Munet
  20. Fatyn
  21. Naim
  22. Daus Spartan
  23. Anith Abil Chan
  24. Mastora
  25. Noor Badriah
  26. Ana Syanaz(gurl paling sporting)
  27. Abdul Hadi
  28. Naqiah Othman
  29. Wany
  30. Noo Oor
 gath neh memg besh laaa... bayangkan waktu pepanas neh duk kena pakai baju kurung  dah la nk uat keje sopan je jadi nya... caiq beh laa mekap up2 artis neh....


bersusah payah membakar ayam


kena ada gaya bila nak letak arang


menunggu bulan jatuh ke riba


hasil yang kami dapat apabila berkerjasama untuk menyiapkan makanan


sempat lagik kak shida duk on9 siap post dalam KBU kepada sesiapa yang tidak menghadirkan diri ke masjlis yang diadakan .


dengan glamornya adi suda !!



setiap sudut terdapat warga KBU



ketawa sampai keras pipi 


 dengan khusyuknya mendengar khutbah yang disampaikan


sempat lagik bergurau senda







tatia nak mengucapkan ribuan terima kasih ats majlis yang meraikan kami bertiga..
walaupun tatia berada diutara tetapi still lagi diraikan seperti meaw dan jugak erika..




P/S :- erika nan meaw walaupun jauh tapi sayang ak kat hampa xpnh  luntur..
perjuangan kita selama 3 tahun memberi impak yang mendalam apabila kita berpisah...
ak doakan hampa sentiasa ingat ak dan bahagia sentiasa...
jumpa lagi di universiti yee...























Apr 21, 2011

kejutan

4 penyokong
selamat pagi semua..... dah lama la tatia tak entry2 neh semenjak exam dan modem uat hal sejak tu la dah lama tak bermadah punjangga neh... semalaman tatia pikir dengan kejutan yang tatia dapat malam tadi...
sapa tak suka kejutan angkat tangan macam saya :)


ceritanya bermula apabila seorang rakan tatia mengajak untuk berjumpa (tak perlula nk mention nama kat sini)...
nak dijadikan cerita tatia habis exam pada 23 april 2011... tatia dengan berat hati pun bersetuju la sebab len macam je kawan tatia neh bersungguh nak jumpa sampai tak menyempat nak tangguhkan hari :)...


so kami berempat turun padang untuk berjumpa dengan beliau (macam nak bertumbuk plak) ikotkan plan nak pergi menyentai rojak berdiri(bahasa sopan) tapi agak sedih jugak la kerana kedai  rojak tak beroperasi..
kamai dengan semangat berkobar kobar menuju ke Pantai yang agak bersih untuk menikmati aroma angin yang sepoi-sepoi bahasa... sahabat tatia neh pin ikotla tanpa banyak songeh...


tatia kenal dia pun melalui satu program... dia neh tekenal dengan sifat yang agak pemalu.. tapi lelama kenal tak la malu sangat.. selalu gak lepak sama... hehehe... tak lama pun tatia kenal dia adalah dalam sebulan... tak la berapa kenal sangat latar belakang dia tapi selalu gak kami bermesej-mesej... (apala yang dimelalutkan neh)


ok berbalik pada kejutab tadik... sahabat tatia neh dah berpesan jangan la duk bawak geng bus sekolah dia segan tapi tatia tak pedulik pun apa dia kata :) (degil la katakan).....samapai ja kat sana tatia pun terus carik paking dan port nak duk bersantai.... dengan  pasir halus laa lama tak lepak kat pantai... tetiba sahabat tatia ajak tatia g teman dia beli air... tatia nek heran la  'tadik og beli air dia tak gadoh nak beli ' bebel la sat :)....


selepas siap beli air sambil minum berjalan (tak sopan eh)... sahabat tatia pun ajak tatia g kat motor dia...
kejutan tu tatia dapat seeokor anak beruang.. tak tau la comel ka dak tak tengok lagi pun... dengan romentik nya dia melamar tatia tuk jadik kekasihnya.. aduhai apala yang dia nak buat neh.. berani sunggug sahabat tatia neh.. dengan muka nak nagis ' awat yang uat mcm neh ' tanya tatia kat sahabat ....


dengan selamba dia jawab 'hala romentik dak og uat mcm neh' muka tak besalah kot..
tatia jadik tekelu laa.... tak terjawab la pa yang dia uat tak penah tatia alami seumur hidup tatia...



wahai sahabat terima kasih sebab menyukai tatia tapi benda neh terlalu terburu-buru....
harap sahabat yang baca memahami apa yang hendak dikata... kenal lah hati budi seseorang dahulu sebelum menyayanginya.... jangan angap pabila kita sayang seorang tuh seorang tuh akan sayang kita seperti mana kita menyayanginya.... :)

Apr 12, 2011

singgah sat

1 penyokong
singgah sat eh sementara nak tunggu magrib neh.. heheeheh sori la sesangat tatia tak dan nak uat entry baru.. duk sibuk stdy ja  :).. neh dan la lari sat nk uat entry.. 

maap la kepada sapa yang BW tatia tapi tak dan nak BW kembali.. janji pas muet esok tatia BW balek na...
macam neh la suasana student politeknik sem akhir BZ dengan study n nak kemas-kemas barang untuk di pos balik ke kampung halaman memasing..

insyallah kalu tak dak apa2 halangan tatia,onie,dan jugak erika mengajak sume ke majlis SUKA-HATI sebelum kami semua berangkat ke kampung memasing... di harap sume geng KBU dapat hadiri ke majlis yang di olah kan oleh kami betiga dapat di sempurnakan dengan aman damai nya...

Pesanan penaja: diharap tidak membekalkan buah durian kepada tuan rumah harap maklum
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...